Väritupa Tampere: Cole & Son -tapetti jäi ostamatta



Remontin purkuvaihe on loppusuoralla, joten on aika ryhtyä pohtimaan sisäpintoja, eli tapetteja, laattoja ja muita pintoja. Löysimme Cole & Son -tapettimerkin New Contemporary Two WOODS -mallin ystävän Facebook-kuvasta ja päätimme käyttää sitä keittiön seinäkaistaleeseen ja välitilaan. Kätevimmin ja edullisimmin tuotteen olisi saanut ostettua verkosta, mutta halu tukea paikallista yrittäjyyttä ja käyttää perinteisiä kivijalkaliikkeitä vei voiton.

Cole & Son WOODS
Cole & Son WOODS

Selvitimme, että Tampereella Cole & Sonin tapetteja myy Värisilmä-ketjun Väritupa, joka liike sijaitsee Sarankulmassa lähes Pirkkalan rajamailla. Niinpä auto alle, vaimo ja lapsi kyytiin ja nokka kohti Sarankulmaa. Väritupa löytyi pienen hakemisen jälkeen, ja perillä liikkeessä löytyi myös Cole & Sonin oikea Woods-tapetti ja vieläpä oikeassa värissä. Harmi vaan, ettei sitä ollut yhtään rullaa liikkeen varastossa.

Keski-iän jo kauan sitten ylittänyt miesmyyjä kertoi meille, että tapettirulla – yksi 10 metrin rulla riittää tarpeisiimme – täytyy tilata liikkeeseen. Siinä ei ollut mitään erikoista, sillä tätä tapettia varmasti menee varmasti hyvin vähän ja monia muitakin tuotteita joudutaan koko ajan tilailemaan päävarastosta tai maahantuojalta liikkeisiin. Lain mukaan tuotteen hinta täytyy olla asiakkaan löydettävissä tuotteen yhteydessä, mutta ilmeisesti Väritupa ei ollut tietoinen asiasta. Hintatietoja ei nimittäin ollut missään näkyvillä. Niinpä päätin kysyä rullan hintaa myyjältä, ja odotin nettihakujen perusteella noin 90 euron summaa. Myyjä kertoi hinnaksi 86 euroa, mikä osui hienosti hintahaarukkaan. Varsinainen hämmennys syntyi kuitenkin tarinan seuraavasta juonenkäänteestä.

Cole & Son Woods
Cole & Son Woods

Myyjä nimittäin kertoi, että tuotteen lopullinen hinta selviää vasta kun sen toimituskulut selviävät tuotteen saavuttua liikkeeseen. Hämmästykseni oli melkoinen, koska myyjä oli hetkeä aiemmin kertonut minulle hinnaksi 86 euroa rullalta. Hän kuitenkin jatkoi tarkentaen edellistä ”Vielä ei voi tietää paljonko loppusummaksi tulee, kun ei tiedetä löytyykö tätä Helsingistä vain pitääkö tilata Englannnista. Hintaan tulee päälle toimituskulut Helsingistä tai Englannista”. Mitä ihmettä?

Myyntihinta (Kuluttajavirasto.fi)
Myyntihinta on se hinta, jonka asiakas tavarasta tai palvelusta maksaa. Se on kokonaishinta, joka sisältää kaikki verot ja maksut, kuten arvonlisäveron ja tuotteesta perittävät pantit. Hintaa ei voi ilmoittaa osina niin, että asiakkaan pitää itse laskea yhteen lopullinen myyntihinta. Markkinatuomioistuimen päätöksen 2001:011 mukaan myyntihintana ei voi pitää kahdesta tai useammasta eri hinnan osatekijästä muodostuvaa laskutoimitusta. Sillä ei ole merkitystä, kuinka helppo tai vaikea asiakkaan laskettavaksi jäävä laskutoimitus on.

Myyjä kertoi silmääkään räpäyttämättä, että hän ei osaa sanoa myymälässään myytävän tuotteen hintaa, koska se riippuu siitä tuleeko materiaali liikkeeseen varastosta Suomesta vai Englannista. Värisilmän Väritupa panee siis asiakkaansa maksamaan myymänsä tuotteen toimituskulut varastosta liikkeeseensä, vaikka summasta ei ole etukäteen mitään tietoa. Kysyin varmuuden vuoksi vielä kerran myyjältä, että paljonko toimituskulut tulevat olemaan, ja hän vastasi ”Tässä vaiheessa ei voi tietää.” Tapettirullan hinnan päälle voisi myyjän mukaan tulla lisähintaa mitä tahansa riippuen siitä tuleeko tapettirulla myymälään normaalin kuorman mukana Helsingistä vai yksityissuihkarilla Englannista. Näiden tietojen pohjalta minun olisi pitänyt jättää liikkeeseen tilaus sisään.

Kuluttajavirasto.fi

Kaupankäynnissä selkeät hintatiedot ovat sekä kuluttajien että yritysten etu. Ne edistävät kilpailua helpottamalla kuluttajien mahdollisuuksia vertailla hintoja. Markkinoinnissa pitää kertoa kuluttajien taloudellisen turvallisuuden kannalta tärkeät tiedot. Hintatietojen täytyy pitää paikkansa. Hintatiedot eivät saa olla harhaanjohtavia.

En ole koskaan aiemmin törmännyt tilanteeseen, jossa asiakas joutuisi maksamaan ostamansa tuotteen ennalta määräämättömän suuruiset toimituskulut valmistajalta tai maahantuojalta myymälään. Käsitykseni mukaan vähittäiskaupan tulee itse vastata siitä, että se hoitaa tuotteen myymälään myytäväksi. Myymälästä asiakkaan kotiin hoidettavissa tavarantoimituksissa tilanne on täysin toinen. Tässä vaiheessa ostotapahtumamme Värituvassa tietenkin keskeytyi, sillä kuka hullu lähtisi ostamaan mitään tuotetta tietämättä etukäteen mitä tuote tulee lopulta maksamaan? Käytin tähän tuloksettomaan ostostapahtumaan tunnin arvokasta aikaani ja autoilin perheen kanssa Tampereen keskustasta Pirkkalan rajamaille sateessa kannattaakseni perinteistä kivijalkamyymälää. Viimeistä kertaa tosin tätä myymälää.

Tilaan tapetin ehkä sittenkin verkosta.

Värisilmä kertoo verkkosivuillaan, että ”Cole & Son -mallistoja myyvät valikoidut Värisilmä-liikkeet ympäri Suomen”. Olisi mielenkiintoista tietää onko myyntitapa sama myös muissa valikoiduissa liikkeissä, eli onko Värisilmässä yleisenä toimintatapana panna asiakas maksamaan rahti varastosta myymälään – oli tuote sitten varastossa Helsingissä tai Englannissa. Värisilmällä olisi nyt ryhtiliikkeen paikka, mikäli se aikoo jatkossa taistella myös tällä alalla erittäin nopeasti kasvavaa nettikauppaa vastaan. Tällainen 80-luvulta periytyvä asiakaspalvelu on omiaan kiihdyttämään sisustustuotteiden nettikauppaa.

3 kommenttia artikkeliin ”Väritupa Tampere: Cole & Son -tapetti jäi ostamatta

  1. Hei. Myös minun yritykseni Interiori edustaa ja myy asiakkailleen Tampereella Cole&Sonia. Ostamme sen maahantuojan, eli Oy Lauritzon Ab:n, kautta ja heillä on meille kiinteä 30€ rahtimaksu, riippumatta tilataanko yhden vai kymmenen rullan erä. Yhtään tapettia ei varastoida Suomessa vaan kaikki ovat tilaustavaraa. Tämä on ns. ”laatutapettien” kohdalla tavanomainen käytäntö. Meillä on käytössämme myös virallinen Cole& Sonin nettohinnasto, mutta jokainen jälleenmyyjä määrittelee oman rullamyyntihintansa. Rahti voidaan tilata suoraan asiakkaan kotiosoitteeseen ja yleensä tuotteet saapuvat viikossa. Tuote on mitä erinomaisin ja on hyvin suosittu myös meidän projekteissamme. En tiedä mitä kautta Värisilmä-ketju tuotteen ostaa, mutta mikäli he ovat Lauritzonin edustajia niin luulen, että myös siellä päässä kiinnostuvat jälleenmyyjien myyntitavoista.

  2. Kuvailet hieman sekavasti tilannetta myymälässä. Taitaa kyseessä olla vain yhden myyjän tietämättömyyttä. Olemme useasti asioineet Värituvassa ja aiomme niin myös jatkossakin tehdä. Palvelu on parasta mitä Tampereen maalikaupoista saa.

  3. Myös Forssassa paikallinen Värisilmäkauppias perii toimituskuluja. Olin hieman hämmästynyt, koska aikaisemmin sain ostettua tuotteen hyllystä ”normaalisti”. Kuukauden päästä menin hakemaan saman tuotteen, mutta nyt sitä ei ollut hyllyssä. Sen vuoksi minun asiakkaana pitää maksaa toimitusmaksu 15 euroa. Se ilmoitettiinkin selkeästi kyltissä tiskillä: tilausvalikoiman tuotteisiin lisätään 15 euron toimitusmaksu. Ok. Ei siinä mitään, jos tuote pitää tilata, kai liikkeellä on oikeus periä lisähinta. Mutta ihmetyttää, että vain kuukausi aikaisemmin tuote oli hyllyssä ilman mitään toimituslisiä. Ja nyt meni kaksi viikkoa, että tuotetta saatiin myymälään – kyllä siihen viiteentoista euroon olisi pitänyt saada tuote edes mahdollisimman nopeasti.

    Ihmeellistä tosiaan, että sinun tapetillesi ei ole voitu kertoa lopullista hintaa. Olisin itsekin jättänyt kaupanteon siihen. Laillais jätän myös tällaista ihmeellistä toimitushintapolitikkaa käyttävän kaupan oven kiinni. Mielelläni tuen kivijalkakauppoja ja maksan toimitusvalikoimasta toimitushinnan, mutta tällainen ihmeellisyys saa valitsemaan toisen myyjän.

Kommentointi on suljettu.